Tijd tot de start van Roparun 2023

De Roparun vindt plaats van 27 tot en met 29 mei

0 dagen
0 uur
0 minuten
0 seconden

Roparun 2022 statistieken

213 Teams
46 Doelen
€3.402.466,53 Roparun 2022 opbrengsten

De route van de Roparun: van eerste concept tot definitief parcours

09-12-2022 om 09:42 uur

Als je lid bent van het routeteam van de Roparun ben je misschien één van de weinige vrijwilligers die het meeste werk niet tijdens, maar vóór het evenement uitvoert. Dat weet Jurriaan Vreeburg (59) maar al te goed. Samen met zijn collega’s Freek Weggeman, Jos Hek en Johan Reenaers stelt hij de routes voor de Roparun samen. En daar komt veel bij kijken. Niet alleen als het gaat om veiligheid, maar ook het last-minute aanpassen van de route als er ergens toch een wegversperring of werkzaamheden zijn.

Sinds 2012 is Jurriaan betrokken bij het routeteam. Voordat de Roparun vanuit Nederland startte, stelde hij de Franse route samen. En toen kwam vorig jaar de vraag of hij en zijn collega’s ook een Nederlandse route konden ontwikkelen. ‘’Dat was best een opgave. De route vanuit Parijs is 530 kilometer. De route in ons eigen land moest nét zo lang zijn en zoveel mogelijk herkenbare punten van de Franse route bevatten’’, aldus Jurriaan. ‘’Dat wil zeggen dat we in ieder geval het oorspronkelijke Franse deel vanaf Ossendrecht wilden meenemen. Maar dan moesten we er nog zo’n 430 kilometer bij bedenken. We besloten om maar eindeloos door Brabant en Limburg te gaan slingeren op de zuid-route, nog een hele mooie plek ook.’’

jurriaan
Zo’n tachtig procent van de route was dus nieuw. Maar hoe wordt die dan inhoudelijk samengesteld? ‘’We willen bijvoorbeeld zo min mogelijk over N-wegen. Verder kijken we goed of wegen breed en veilig zijn. We gaan niet over polderwegen en ook niet over onverharde wegen. En we moeten langs plekken waar animo is om een doorkomst te organiseren. De deelnemer staat centraal bij het samenstellen van de route.’’

Als er een eerste versie van een route is wordt die volledig via Google Streetview verkend en waar nodig aangepast. ‘’Daarna gaan we weekenden op pad om de bedachte route fysiek te verkennen. We komen werkzaamheden, afsluitingen en eenrichtingswegen tegen. Die fysieke verkenning levert een aantal pagina’s aan aantekeningen op. Die worden verwerkt. Alle werkzaamheden checken we bij gemeenten. Het is dan echt eindeloos bellen. De allerlaatste check vindt plaats als de motorrijders over de route naar het startterrein rijden op de vrijdag voor Pinksteren.’’

‘’De eerste versie van de route presenteren we meestal begin januari. Ook aankomend jaar weer, op vrijdag de 6e. Er zijn nagenoeg geen wijzigingen in de routes. Maar mocht een stad of dorp vlakbij de route staan te springen om een doorkomst te organiseren, kunnen we altijd kijken of de route daar alsnog langs kan komen’’, zegt Jurriaan. ‘’Tot nu toe hebben we dat soort verzoeken bijna altijd kunnen honoreren.’’

Jurriaan is zelf ook deelnemer, aangezien zijn route-werk er bij de start van de Roparun opzit. ‘’Dat is echt top! Ik heb geen navigator meer nodig. Ik ken de route nooit blind uit mijn hoofd maar ik kom een eind. En je ziet gelijk of iets goed werkt, zoals we dat vooraf bedachten.’’

Maar wat is dan het favoriete plekje van Jurriaan zelf? ‘’Dat is zeker weten de Achterhoek. Het is daar zo mooi. Heel mooie wegen, een prachtig landschap. Kronkelend en lekker rustig.’’

jurriaan2

© 2023 Stichting Roparun | Alle rechten voorbehouden