Tijd tot de start van Roparun 2021

De Roparun vindt plaats in het weekend van 2-3 oktober

0 dagen
0 uur
0 minuten
0 seconden

Roparun 2021 statistieken

186 Teams
74 Doelen
€911.478,25 Roparun 2021 opbrengsten

KONNEKTPLAY: ISOLATIE EN TOCH SAMEN SPELEN

28-04-2021 om 11:55 uur

In 2020 is het voor velen pijnlijk duidelijk geworden: in isolatie moeten verblijven is geen pretje. Voor mensen die behandeld worden aan kanker en daardoor een lage weerstand hebben, is het helaas niets nieuws. Als volwassene is dit absoluut niet fijn, maar een begrijpelijke situatie. Maar hoe zit dat met kinderen die, ook als ze ziek zijn, gewoon lekker willen spelen?

Job Jansweijer startte in 2013 zijn afstudeerproject voor de opleiding Industrieel Ontwerpen aan de Technische Universiteit in Delft. Na contact te hebben gehad met -het op dat moment nog in ontwikkeling zijnde- Prinses Máxima Centrum in Utrecht, ontstond het idee om aan de slag te gaan met een ontwerp om onderling contact tussen kinderen te stimuleren. Job startte met een bezoek aan onder andere het Sophia Kinderziekenhuis en de kinderafdeling van het Amsterdam Medisch Centrum. Hij vertelt: “Ik was eerst best huiverig om ernstig zieke kinderen te ontmoeten, maar dit bleek nergens voor nodig: kids zijn gewoon kids. Onbevangen en altijd in voor een lolletje of een spelletje. Als er niets voor handen is, dan verzinnen ze zelf een spel met hun infuuspaal of alarmknopje. Al is dat niet altijd even handig voor de verpleging!”. Niet alleen willen kinderen graag spelen, het is ook nog eens erg belangrijk voor hun ontwikkeling. Kinderen spelen volgens eigen regels en geven zelf invulling aan vormen of verhalen. Job besloot op zoek te gaan naar speelgoed wat hierin mee kan gaan. Geen vastomlijnd spel, maar iets waar ieder kind zelf creatief mee aan de slag kan.

 

“ALS ER NIETS VOOR HANDEN IS, DAN VERZINNEN ZE ZELF EEN SPEL MET HUN INFUUSPAAL OF ALARMKNOPJE”

 

En zo startte de ontwikkeling met papiertjes knippen en plakbandjes plakken op een raam. Een raam is overal te vinden en zolang je allebei aan een eigen kant blijft, is de geïsoleerde situatie veilig. Vanuit dat idee ontstond het eerste prototype van KonneKtPlay, waarover Job veel positieve reacties mocht ontvangen. Zo veel reacties zelfs, dat hij aan de slag ging om te kijken hoe het spel daadwerkelijk op de markt gezet kon worden. Hij meldde het project aan bij Kickstarter, een online financieringsplatform voor creatieve projecten, om zo via crowdfunding een bedrag van 30.000 euro bij elkaar te krijgen, waarmee de eerste 100 spellen gemaakt kunnen worden. Deze flinke investering is nodig om zaken als stansen en een spuitgietmal aan te schaffen om de onderdelen te kunnen maken. Daarnaast moest natuurlijk bij de ontwikkeling ook voldaan worden aan alle regelgeving vanuit de EU rondom speelgoed. Helaas lukt het via crowdfunding niet om het bedrag bij elkaar te krijgen en even leek het erop dat KonneKtPlay als afstudeerwerk in de la zou belanden. Totdat Job werd benaderd door Stichting Roparun, of Roparun wellicht iets voor KonneKtPlay kon betekenen. Al snel werden er enthousiaste gesprekken gevoerd en zo werd in 2014 door Roparun de productie van maar liefst 200 spellen gefinancierd voor een bedrag van 49.000 euro.

De spellen werden verdeeld over kinderafdelingen in ziekenhuizen, waar de kinderen er maar al te graag gebruik van maakten. De verpleging zag ook dat het spel aansloeg en in sommige gevallen werd er zelfs budget vrijgemaakt om zelf de spellen aan te schaffen. Toch bleek dit vaak voor ziekenhuizen financieel niet haalbaar en zo besloot Stichting Roparun in 2018 nogmaals 247 spellen te financieren voor een bedrag van 38.000 euro. Door deze uit te delen in ziekenhuizen in Nederland, maar ook België, Frankrijk en Duitsland groeide de bekendheid van het spel. In ruim 220 verschillende ziekenhuizen, verdeeld over 18 landen is een doos KonneKtPlay te vinden.

Hoe zit het nu in 2020? KonneKtPlay en de webshop bestaan nog steeds, maar Job werkt tegenwoordig als onderzoeker en ontwerper in de digitale wereld. “Ik had gehoopt dat met zo’n start ziekenhuizen het spel inmiddels weten te vinden en zelf bijvoorbeeld uitbreidingssets aanschaffen. Helaas blijft dat achter. Marketing of logistiek is niet mijn vakgebied, maar mocht er iemand zijn die hier verstand van heeft en kan zorgen dat KonneKtPlay meer kinderen kan bereiken, mag hij of zij mij altijd benaderen.”

 

“MIJN DROOM IS DAT GEEN ENKEL KIND ZICH GEÏSOLEERD VOELT”

 

Zijn enthousiasme is onverminderd en zo ook zijn dankbaarheid naar Stichting Roparun. “Zonder Roparun was dit project geen werkelijkheid geworden. Het is zo tof dat dankzij jullie het mogelijk was, en nog steeds is, dat we zieke kinderen zorgeloos kunnen laten spelen!”.

Dit verhaal was eerder gepubliceerd in het magazine Ropareader.

© 2021 Stichting Roparun | Alle rechten voorbehouden